tirsdag den 4. oktober 2011

The one that got away...

Tidligt op, så man kan nå at sidde og glo lidt ud af de sorte vinduer, i selskab med en kop kaffe. En perfekt måde at vågne på.
Derpå afsted til Klitmøller. Vinden er i vest med en let sydvestlig drejning så det må være det rigtige valg. Meget tyder imidlertid på at det har blæst i for kort tid da der ikke rigtig er gang i egentlige havfugle. Lommerne er en undtagelse og ialt trækker der i løbet af de tre timer (7.15 - 10.15) 131 rødstrubede, 1 sortstrubet samt en 2K islom (7.57).


2K islom.
De senere år har der stort set ikke været alkefugle over havet. Derfor føltes 45 lomvier næsten overvældende. Desuden 4 alke og 3 tejster.
Hyggeligt var det også med i alt 2 indtrækkende mosehornugler, henholdsvis 7.38 og 10.04. Det virker som om der er pænt mange moseugler i omløb. Nørre lyngvig melder om 5 indtrækkende idag.

Indtrækkende mosehornugle.
Der er ikke mange sortænder idag. Alle får imidlertid opmærksomhed i håbet om en brilleand. En flok på 16-20 stykker dukker pludselig op og lynhurtigt springer en af hannerne i øjnene da den har en tydelig gul klods på næbbet!! På de øvrige hanner ser jeg ingenting og denne fugl træder virkelig frem. Jeg tjekker proportionerne og synes at hovedet virker større end hos de øvrige sortænder.
Afstanden er lidt for stor til at sige at det er en perfekt obs og jeg bander lidt inde i mig selv. Det havde også været fedt, hvis der havde været en medobservatør til at diskutere med. Ævs - alt i alt blot endnu en fugl i kategorien "the one that got away".

Steen Brølling ringede mod slutningen af morgenobsen og fortalte at han havde en hvidbrynet løvsanger i skolegården i Nr. Vorupør. Afstanden er blot 15 kilometer så jeg beslutter mig for at give den en chance.
En del af skolegården ligger i læ og ser god ud til lusk, men alt er tavst og efter et stykke tid opgiver jeg. I stedet beslutter jeg mig for at luske ved åen og ved andre lokaliteter i området - med et absolut nulresultat! Jeg sætter snuden mod Vejlerne og da jeg er udfor Klitmøller igen, ringer han gudhjælpemig igen! "Nu sidder den og kalder helt vildt". Jeg vender om og giver den endnu et forsøg, men alt er tavst og tyst da jeg kommer tilbage til åstedet. Bloody hell!

Hjemturen går over Faddersbøl og Rosvang, hvor jeg tjekker gæs for urenheder, uden held, men i stedet ser jeg 2 dværgfalke og en sjældenhed på disse kanter: 1K kaspisk måge.

Find Holger, 1k kaspisk måge.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar