onsdag den 9. november 2011

Status p.t.

Det er tungt, diset og et stykke inde i november. Alligevel lugter det fælt af hits når man bevæger sig derude i det milde vejr og man føler at noget kan nå at ske endnu.
Egentlig skulle jeg ikke have været i Hanstholm, men endte deroppe da det væltede med drosler, særligt solsorte og jeg bestemte mig for at give fyrhaverne en chance. Det var udmærket med bl.a. 54 solsorte, gransanger, munk og skovsneppe, hvorfor jeg også valgte at lægge vejen forbi slamdepotet og åen, hvor der var stor tornskade, husrødstjert han, silkehale, bjergpiber (ny art for Hanstholm) og kaspisk måge (sjælden heroppe).


Bjergpiber, ny art for Hanstholm?



Kaspisk måge 1k.


I Hundborg havde jeg en sen landsvale.
Videre til Vejlerne, hvor Østerild Fjord har oplevet en positiv forvandling. I slutningen af oktober var her stort set ingen fugle, men i dag væltede det med fugle og der må have sket noget radikalt med vegetationen da billedet blev præget af 580 skeænder, 76 pibesvaner, 242 sangsvaner og ikke mindre end 4410 toppede skalleslugere til overnatning! Det er lang tid siden der sidst er registreret overnatningstræk af sidstnævnte og dagens tal placerer Østerild Fjord som en meget væsentlig og vigtig lokalitet for arten.


Pibesvanernes forekomst svinger meget i Vejlerne, desværre, men vækker altid glæde.


Ret tæt på dæmningen var 3 rødhovedede ænder en yderst behagelig overraskelse. Det er blot tredie gang jeg ser arten i Vejlerne og samlet set er der blot ca. 13 fund fra området.


3 x rødhovedet and, 2 hanner og 1 hun.


Fed dag. Beklager i øvrigt kvaliteten af billederne, men vejret giver kun hårde odds i forhold til billedkvalitet...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar