torsdag den 4. oktober 2012

Endelig hjemme igen...til steppehøg!

Det er fedt at være hjemme igen ovenpå lidt over en måned i Vestgrønland og sejlads i Baffin Bay. Jeg vil lægge billeder og lidt tekst på derfra senere.
Ovenpå en afslapningsdag efter hjemrejsen var jeg igår ude at se den hvidbrynede løvsanger som Martin Lund har fundet på den grund, hvor han tækker, nær Klim. Fuglen var meget vokal men sås kun halvgodt i det tætte krat, men det var fedt at skyde mit efterår i Danmark igang på den måde. Martin melder i øvrigt at fuglen også er på plads idag torsdag.
Idag stod den på Tangetælling for mit vedkommende. det var fedt at være på denne tælling som Vejlernes Feltstation i sin tid stod for, men som nu er overtaget af Amphi Consult. De havde hyret mig til at tage den og jeg var ikke sen til, taknemmeligt, at tage imod tilbuddet.
Det var fedt at være dernede igen og hele dagen gik med tællingen. Ret hurtigt finder jeg en kærhøg, men det tager mere end en halv time før jeg har bestemt den sikkert. Det skyldes afstanden (den var på den modsatte side af Agger Tanges nordlige lagune) der gjorde at jeg ikke kunne se hovedtegningerne ordentligt, men det lykkes da den efterhånden passerer tværvejen på sin langsomme færd sydover. Det er en smuk 1K steppehøg og jeg kører ned til lagunen ved færgelejet for at se den trække syd (forestiller jeg mig), men en regnbyge får den tilsyneladende til at vende om og den bliver væk for mig. Resten af dagen ser jeg ikke mere til den.




Der var mange fugle på tangerne, men især på Harboøre, hvilket overraskede mig. Spidsand var kun repræsenteret i lave antal (250 på Agger), hvilket også var overraskende. Men tællingen forløb udmærket med bl.a. 2 vandrefalke (1 på hver af tangerne), dværgfalk (Agger), 2 skestorke (Agger), 8 lapværlinger i flok (Harboøre) samt en ret sen bynkefugl (Harboøre) som andre gode fugle på dagen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar