tirsdag den 7. februar 2012

Sneppefald m.m.

Fin dag i felten. Vandfladerne i Vejlerne og Limfjorden er nedfrosset, fuldstændig. Eneste sted med liv er Lønnerup Fjord hvor kildevand og åer sørger for at holde vandet åbent i våger.
Derovre kunne man bl.a. se 2K havørn, 856 sangsvaner, 7 pibesvaner, 24 dobbeltbekkasiner m.m. På Revlbuske faldt jeg over en overraskende flok 63 sanglærker og ved grundigt gennemsyn afslørede flokken også 8 lapværlinger, 1 snespurv og 6 bjerglærker.

Der er tilsyneladende gang i skovsnepperne. De er bl.a. set på Lynge, Lild Strand (3) og i løbet af idag så jeg tre fugle; 1 nord for Lund Fjord, 1 i Vester Thorup Klitplantage og slutteligt en ved Arup, hvor en af mine elever ringede mig op og fortalte at de havde fanget en i deres lade! Den tog jeg ud for at se og endte med at have den med hjem i en kasse. Jeg blev imidlertid rådet til at slippe den fri, hvis den kunne flyve - og det kunne den. Forhåbentlig overlever den inat...


I Vester Thorup Klitplantage kunne jeg også glæde mig over at der endnu er pænt med hvidvingede korsnæb. Oftest så jeg to ad gangen og i så fald han og hun sammen. En af hannerne sang også. I alt blev det til 16 ex. ved regelmæssige stop gennem plantagen.
Flot dag. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar