onsdag den 20. august 2014

Influx af kaspiske måger

Vejrudsigten så endelig god ud til en havobs så jeg tog i morges til Roshage ved Hanstholm for at se og forudsigelser holdt stik. Jeg blev ikke skuffet idet der i løbet af knap 5 timer trak en almindelig skråpe, 325 mallemukker, 10 storkjover, 18 almindelige kjover, 4 sorthovedede måger samt en kaspisk måge.

1K kaspisk måge trækker forbi Roshage.

Kaspisk måge er ikke almindelig på disse kanter så da jeg besøgte havnen efter havobsen blev jeg overrasket over at finde endnu en. Denne var imidlertid lidt usædvanlig idet den var i en meget juvenil dragt, umiddelbart kun med enkelte rygfjer der var fældet til 1. vinter. Den voldte derfor lidt hovedbrud, inden jeg turde bestemme den på grund af undervingetegningen, jizz, næb, hoved, halebånd, over- og undergump samt vindue i hånden.
Input er dog velkomne, hvis man mener noget andet.
Lidt våd, bemærk næbbets længde og form, de lange ben, tertialer, dækfjersmønsteret og ryggen. Det brunt spættede mønster på bug, bryst og ansigt var lidt forvirrende til at starte med.

Fuglen længst til venstre.

Bemærk de lyse armhuler og det lyse bånd centralt i undervingen. Se også billedet herunder.


Bemærk overgump og haletegning, de store dækkere og vindue i hånden.

Endnu et undersidebillede.

Hjemme igen glæder jeg mig over at der er kommet vand på strandengen foran huset med viber, grågæs og måger - og dér står der sgu endnu en kaspisk måge.
Tre individer på en dag er ikke hverdagskost heroppe og i Vejlerne er der måske i størrelsesorden 10 fund.
Herligt.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar