torsdag den 23. april 2015

Blåhals i Vejlerne, status 2015


Jeg har efterhånden skrevet en del om blåhalsen og hvor fantastisk en fugl det er. Jeg ved det...
Det er sjovt at følge dens indvandring til området og gøre en indsats ved at opsøge oplagte blåhalselokaliteter i søgen efter nye fugle.
Dertil er dens smukke udseende jo bare en yderligere faktor som ansporer en til at finde yderligere nyt om arten i Vejlerne.
Alle fugle findes i Vejlerne i rørskovsområder og langs kanaler og oftest med pilebuske i umiddelbar nærhed som benyttes til sangposter.
Jeg har foreløbigt kortlagt 15 syngende hanner, som kan ses på nedenstående kort. Er der nogen som har registreret blåhalse andre steder i Vejlerne, hører jeg gerne om det, så jeg kan få et så godt forekomstbillede som muligt når Vejlernes ynglefugle skal præsenteres.
Blåhals i Vejlerne, sangposter 2015. Kontakt mig, hvis I har oplevet dem andre steder i Vejlerne.
Kontakt mig på adressen haanings@gmail.com, hvis I har oplevet andre sangterritorier i Vejlerne.
Et lille P.S.: Ved Kraptårnet sidder en meget brugervenlig blåhals (alle disse billeder er af denne fugl) som man kan opleve på nært hold, hvis man udviser tålmodighed.
Men, por favor, lad være med at bruge play-back (afspilning af fuglens sang) for at få fotos. Vær tålmodig i stedet og kom i morgentimerne, hvor den er mest aktiv.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar