søndag den 11. marts 2012

Nye måger

Havde desværre for lidt tid i Hanstholm i forhold til mængderne af måger. Et norsk skib lossede fisk på denne højhellige søndag og havde lokket mange måger ind. Jeg nåede aldrig at få styr på alle og frem for alt nåede jeg kun at få set en 2K og en 3K hvidvinget måge (gamle kendinge) samt en 2K gråmåge af de hvide måger. I stedet fandt jeg to lokale sjældenheder; først en 2K middelhavssølvmåge og kort tid efter en adult (eller næsten adult) kaspisk måge.


2 billeder af dagens middelhavssølvmåge (2K).


Og 2 billeder af dagens kaspiske, bemærk mørkt bånd på p5, mørkt øje og det generelle jizz.

Den grønlandske blisgås som jeg fandt i fredags har jeg eftersøgt lørdag, uden held. Forhåbentlig dukker den op imorgen, hvor jeg regner med at gennemchekke alle gåseflokke i området.
Fuglen var typisk idet dens mørke helhedsindtryk var påfaldende, således med et påfaldende mørkere bryst og ryg end albifrons blisgæssene. Størrelsen som var større end både blisgås og kortnæbbet gås (som den kunne sammenlignes direkte med). Næbbet var kraftigere end blisgås´ som hjalp til et grågåselignende jizz og blissen var smallere. Næbfarven var svær at erkende helt nøjagtigt på grund af afstanden, men i sammenligning med blisgæssene kunne man godt se at det var gulligt orange i forhold til blisgås´ lyserøde næb. Bugstriberne brede og gik langt op på flankerne men sad på en tydeligere mørkere grundfarve end hos albifrons blisgæssene. Afstanden var desværre for stor til brugbare fotos, så det overvejede jeg slet ikke, om end det ærgrede mig, da jeg ved at det giver snak i krogene - og ja, jeg er ikke bedre selv...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar