torsdag den 31. januar 2013

Hvor mange mon der tør at lade være....

....med at komme til Hanstholm og se den amerikanske kandidat?
Spørgsmålet stiller jeg da det idag lykkedes at skaffe en fjer som gerne skulle danne grundlag for en DNA-analyse!!
John Kyed og jeg brugte nok et par timer i utålmodig venten i håbet om at den ville skide et sted, hvor vi kunne indsamle lorten. Kyed fodrede utrætteligt, men den var umulig at få ned på foderet og tre gange så vi den skide på tage og en lygtepæl.
Imidlertid opdagede jeg, under en intens overvågen af fuglen (i håbet om en lort), at den tabte en fjer. Jeg råber til John at der kommer en fjer og langsomt følger jeg den indtil den lander og så galoperer vi begge afsted. Efter ca. et minut finder vi fjeren, frisk og ny og vi kommer den straks i en pose.
Nu ligger den i min fryser og så håber vi at Zoologisk Museum vil foretage en DNA-analyse, så vi kan få klarhed om fuglens identitet.
Uanset hvad resultatet bliver bliver det overordentligt interessant. Er det virkelig en amerikansk sølvmåge som de fleste karakterer taler for, eller er der tale om en europæisk sølvmåge? Og yderligere interessant, hvad gør twitcherne? Tør de lade være med at se den eller vurderer folk nu at det er bedst lige at lægge vejen forbi?
Fjeren - nøglen til en ny art for landet, eller...?


Den amerikanske kandidat optræder aggressivt og territorialt, hvilket vidner om at det er en han

 
Dagen i havnen blev en af de gode da vi udover ovennævnte tillige så en ny hvidvinget måge (2K), den gammelkendte 4K gråmåge og den lige så gammelkendte topskarv (2K).
Derudover også to silkehaler over havnen, hvilket ikke er hverdagskost på lokaliteten.
 

 Den nye hvidvingede måge.
 
Topskarv pp.
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar