New Zealand

Denne side er under udbygning, bl.a. vil jeg lægge flere billeder på i nærmeste fremtid. Siden er tænkt som en guide til New Zealand, med de bedste lokalieter og kontaktadresser. Teksten er oprindelig sendt til andre fuglekiggere som har planlagt besøg på øerne.

Tiritiri Matangi. Er et must på en NZ rejse. Man bor på fuglestationsmaner sammen med andre turister, studerende, forskere og frivillige i et fint hus med en meget smuk udsigt. Prisen var i november 2005 20 NZ$ for voksne og 15 NZ$ for børn pr. nat. Omkring huset går der Takahes rundt og græsser og langs stierne ser man mange saddlebacks, enkelte stitchbirds og mange småfugle i det hele taget. Især Wattle Track kan anbefales – også når man skal se Little Spotted Kiwi.
Kontakt folkene derude for at booke overnatning på tiritirimatangifb@doc.govt.nz
Sejlads derud foregår med selskabet Kawaukat som kan kontaktes på info@kawaukat.co.nz . De sejler enten derud fra Auckland (51 NZ$ voksen og 35 NZ$ barn) eller fra Gulf Harbour længere nordpå (40 NZ$ voksen og 30 NZ$ barn).
Tiritiri Matangi.

Tiritiri Matangi. Feltstationen, hvor man overnatter.

Takahe.

Saddleback.
Sejltur Hauraki Gulf. Denne tur står for mig som en af de stærkeste oplevelser. Mængden af havfugle var fantastisk og man får bl.a. store oplevelser med fregatstormvaler, cooks petrels, black petrels, bullers shearwaters, fairy prions samt ikke mindst NZ Storm Petrel (havde en rastende omkring båden i 20 minutter).
Frokost, varme drikke, ingefærkiks (gode mod søsyge) er inkluderet i prisen (225 NZ$) og man ankrer op i læ af Little Barrier Island, hvor man ser Kaka, Red-fronted Parakeet m.m.
Kontakt Kiwi Wildlife Tours på info@kiwi-wildlife.co.nz eller chek deres hjemmeside på www.kiwi-wildlife.co.nz
Da vi var i Auckland tog min søn og jeg på hvaltur med selskabet Dolphin and Whale Watch (vistnok – er nemme at finde på havnen i Auckland). Det var ret fedt med masser af Common Dolpins og 3 Brydeshvaler samt en Hammerhaj. Derudover også en del havfugle, bl.a. lidt fregatstormsvaler, cooks petrels m.m.
Cooks Petrel.

New Zealand Storm Petrel.

Fregatstormsvale.

Bullers - og Flesh-footed Shearwater.
Trounson Kauri Park er en flot skov med store Kauritræer og med en massiv bekæmpelse af prædatorer så skoven næsten fungerer som en ø i landskabet. Her er en god bestand af Brown Kiwi som man har gode chancer for at både se og høre. Vi boede på campingpladsen Kauri Coast Holiday Park som er en ”Top-10 Holiday Park” – en kæde af velfungerende campingpladser med gode faciliteter, som vi altid benyttede os af. På campingpladsen kan man booke sig ind på en natlig guidet tur i skoven. Vi hørte kun Brown Kiwi, men så mange andre spændende natdyr, bl.a. lungefisk, Wetas og Kaorisnegle. Prisen var billig (vistnok 10 NZ$).

På østkysten af nordøen (nord for Tiritiri) ligger Waipu Cove og Teal Bay (ikke langt fra hinanden). Waipu Cove er en særdeles smuk tidevandslagune med bl.a. Fairy Tern og NZ Dotterel. Teal Bay er en ådal med Brown Teal (og ikke så meget andet…) – vi så 44 ex.
Waipu Cove.

Brown Teal.
Miranda er naturligvis et must. Stedet er smukt og med store mængder vadefugle. Det er især Lille Kobbersneppe og Islandsk Ryle, men med ihærdighed finder man tillige terekklire, sibiriske hjejler, rødhalset ryle, NZ Dotterel, Spidshalede – og Stribede Ryler m.m. Wrybill ser man i mængder. I november så vi op til 160 og i januar op til 600. Ved besøget i november så man især wrybills ved et flodudløb ca. 1,5 – 2 kilometer nord for fuglestationen.
I kan vælge at bo på fuglestationen, hvilket er meget hyggeligt. Stationschefen Keith Woodley er meget gæstfri og kan opdatere dig med seneste nyt. Det er nødvendigt at booke overnatning. Kontakt ham via shorebird@xtra.co.nz
I kan også vælge at bo på en campingplads ca. 5 kilometer længere sydpå. Her har de deres egne thermiske bade, hvilket er ret godt!

Waitomo Caves (Glowworms) var en stor oplevelse og kan anbefales. Desuden er området godt for NZ Falcon. 3 kilometer vest for Waitomo Caves ligger Ruakuri Caves og på P-pladsen er der gos chance for at se arten. Vi så en rigtig godt herfra, hvor den jagede Tuier over vores hoveder.

Manganui O Te Ao River ligger nær Raetihi. Man skal køre vest, fra State Highway 4 halvvejs mellem Tohunga Junction og Raetihi, på Raetihi Ohura Road. Kør 17 kilometer og drej til venstre over en bro. Fortsæt 4 kilometer indtil endnu en bro, som krydser Manganui O Te Ao River, nås. Herfra kan man se Blue Duck på begge sider af broen. Vi så 6, bl.a. et par med en dununge samt en ensom adult akkurat under broen (drømmeobs.).

Sejlturen mellem Nord- og Sydøen er fed. Her får du formentlig de første obs af albatrosser. Jeg vil anbefale at du bruger selskabet Bluebridge, da de sejler lidt langsommere end det andet selskab (Interislander) og er tillige billigere. Der var en tendens til at fuglene kom tættere på Bluebridges færger. Udover Albatrosser ser man bl.a. Westland Petrel, Diving Petrels, Huttons Shearwaters, Fairy Prions m.m.

Kaikoura er storslået. Stedet ligger smukt med sneklædte bjerge i baggrunden og ved Kaikoura Head kan man havobse og se mængder af havfugle. Albatrosturene er noget man aldrig glemmer. Her får du nærkontakt med alle årstidens havfugle. Selskabet hedder OceanWings og kan kontaktes på info@oceanwings.co.nz og deres hjemmeside findes på www.oceanwings.co.nz
For hver yderligere tur du tager ud med selskabet bliver der trukket 10 NZ$ fra prisen. OceanWings laver også delfinture.
Hver tur tager ca. 2,5 timer, men du sejler kun ca. 15 minutter ud og så daler havbunden med 1600 meter. Derfor er der så mange havfugle og hvaler netop her. Jeg kan ikke huske priserne.
Jeg var i øvrigt på to albatrosture; en formiddag og en eftermiddag. Begge var højkvalitet men ret forskellige så jeg vil anbefale dig at du tager 2-3 ture ud.

Twizelområdet er meget flot. Det er fladt, fjeldhedeagtigt, brudt af mælkede azurblå smeltevandssøer og flotte udsigter til bl.a. Mount Cook. Vi boede på ”Top10” campingpladsen i Omarama og lige udenfor byen løber den flotte flod Ahuriri. Parkér ved broen følg floden østpå (eller til højre når du kommer fra byen). Gå på den venstre bred. Området er indhegnet, men jeg chekkede med lederen af campingpladsen som sagde at det var ok at gå derind. Her havde jeg ikke nogle problemer med at finde sort stylteløber. Første dag så jeg den efter 350 meters gang (3 ex.) og anden dag fløj der en henover broen da jeg akkurat var stået ud af bilen. Her ser du endvidere wrybills på yngleplads, black-fronted terns m.m.
I nordenden af Lake Benmore fandt jeg yderligere en sort stylteløber og derudover var stedet ret godt for andre arter, bl.a. ænder.

Otagohalvøen er et besøg værd og der er et væld af muligheder for at købe ture ud og se Yellow-eyed Penguin, Royal Albatross m.m. Vi valgte at køre rundt på egen hånd.  Allans Beach og Hoopers Inlet fandt vi ”selv” og det var ret godt. Dels havde vi stederne for os selv og dels betød en eftermiddagstur på stranden at 2 helt gratis Yellow-eyed Penguins gik i land ikke langs fra os. På stranden fandt vi også 2 Hookers Sea Lion og på skråningerne ved klipperne var der Little Blue Penguin i redekasser. Drudover lidt havfugle på kysten, en koloni af Stewart Island + Spotted Shag og i lagunen var der vadefugle, Royal Spoonbills m.m.

Catlins-området er meget anbefalelsesværdigt. Området er tilpas vildt, meget af naturen virker oprindelig og man møder ikke mange mennesker. NZ Pipit virkede ret almindelig og vi så arten på veje og strande flere steder. Nugget Point har et skjul hvorfra man kan se Yellow-eyed Penguins gå i land. Derudover mange havfugle, bl.a. Albatrosser og Cape Pigeon, mange Sodfarvede Skråper m.m. Nugget Point huser indimellem Søelefanter, men vi så ingen.
Catlin River Walk var rigtig god og meget flot. Jeg startede sydfra og man ser mange småfugle. Den første halve time er ikke videre spændende fuglemæssigt men efterhånden bliver turen og skoven mere og mere regnskovspræget. Targetarten Yellowhead fandt jeg 2 steder. Den første efter en times rask gang og de næste 2 efter halvanden times rask gang (målt da jeg gik tilbage).
Cannibal Bay havde en stor han Hookers Sea Lion, NZ Pipit og masser af Havfugle på kysten (især Albatrosser og Sodfarvede Skråper).
Fleming River Boardwalk var suveræn til Fernbirds. Derudover bl.a. Brown Creeper.
Vi boede på en campingplads kaldet Woodstock, hvor vi havde et helt hyttekompleks for os selv.

Stewart Island bør besøges. Her virker alting meget oprindeligt og over byen ses bl.a. Kakas og jeg så en Long-tailed Cuckoo fint.
Det er nødvendigt at booke overnatning i god tid.
Jeg var på Kiwitur med Phillip Smith hvilket var en kæmpe oplevelse. Han bliver ved indtil alle har set en Kiwi. Vi havde nærkontakt med 2 (en var henne og prikke på min støvle!) og hørte 6 andre. Prisen var 95 NZ$ men man skal være min. 15 år. Kontakt ham på philldismith@xtra.co.nz eller telefon 03 219144. Det er en god ide at booke et stykke tid i forvejen.
Ulva Island skal besøges hvis man er på Stewart Island. Her er mange skovfugle og man ser mange Saddlebacks, Wekas, Kakas, Brown Creepers m.m.
Sejlturen til Stewart Island er meget spændende. Man ser en del albatrosser, diving petrels og så vil jeg fremhæve et lille klippekær som man sejler tæt forbi når man nærmer sig Stewart Island. Her havde jeg på udturen 3 Sydpolarkjover stående og på tilbageturen 10! På sejlturen desuden 2 Brown Skuas.

Homer Tunnel besøges automatisk hvis man skal til Milford Sound. Vi havde Keaer på P-pladsen ved tunnelen og på højre side af tunnelen havde vi ret let ved at finde 3 Rock Wrens. Området er vanvittigt flot og sejlturen kan anbefales selvom der er meget få fugle.
I den gamle skov omkring Lake Gunn ser man mange oprindelige arter, bl.a. havde vi på en gåtur 17 Rifleman og 11 yellow-crowned Parakeets.

Wanaka. Akkurat udenfor byen er der en meget markant klippe og her havde vi drømmeobs af 2 NZ Falcons.

Haast Pass og køreturen omkring er efter min mening noget af det flotteste vi oplevede i NZ. Ved Haast Pass gik vi en tur ad ”Historic Bridle Trail” og så hele 10-15 Yellowheads. Vi var blot nået 25 meter ind ad stien da vi hørte og så den første. I øvrigt også mange Tomtits og Riflemans.

Ude på vestkysten vil jeg som fuglelokaliteter anbefale Knights Point (suverænt sted at se havfugle, bl.a. var jeg sindssygt heldig at se en Grey-backed Storm Petrel raste mellem et mylder af skråper, suler, albatrosser og 4 Hectors Dolhins) samt Monro Beach (et af de bedste steder at se Fiordland Crested Penguin indtil ca. 1. december, vi missede den (22/12) men så mange havfugle udfor og en del skovfugle på gåturen derud).