lørdag den 8. oktober 2011

Nonnepik!

Mit firma, ornit.dk, har fået til opgave at overvåge fuglenes bevægelsesmønster over og omkring det projekterede kæmpevindmølleområde i Østerild Plantage.
Til aften skulle jeg ud og sættes ind i visse procedurer, da jeg tæt ved arbejdsområdet, bliver opmærksom på nogle stenpikkere i nogle bunker af fældede grantræer. Den ene får pulsen i vejret med det samme da den ligner en nonnestenpikker!





Ved chek af især ryggen, bliver jeg sikker på bestemmelsen og sammen med Jørgen Peter Kjeldsen, min kompagnon, får vi taget en række dokumentationsfotos.
Det er dog tæt på at solen går ned og vi får også travlt med at få sat arbejdsprocedurene igang.
Området er et undersøgelsesområde som varetages af Naturstyrelsen, derfor kunne en udmelding ikke ske med det samme. Der skulle cleares med myndighederne og det forventer jeg at folk respekterer. Ingen kunne alligevel have nået fuglen da jeg først opdagede den 18.10.
Naturstyrelsen syntes det var spændende og var med på at folk kan komme dertil og se den, forhåbentlig imorgen. De forventer at folk følger reglerne og parkerer hensynsmæssigt.
Det er vigtigt at man kører ind til området nordfra. Undervejs passerer man en beboelse, så kør hensynsfuldt.
Jørgen Peter Kjeldsen har været så venlig at forfatte en færdselsguide, så man finder frem:

Udgangspunktet er, at man kører ind ad Blovsgårdsvej fra Klitvejen gennem Hjardemål Klit. Indkørslen er midt i billedet her: http://maps.google.dk/?ll=57.083723,8.860903&spn=0.011369,0.024011&t=h&z=16&vpsrc=6

Vejen slår nogle skarpe sving. Hvor asfalten ender, drejes skarpt til venstre ad en grusvej.
Herefter tager man første grusvej til højre (efter ca. 200 meter). Denne grusvej slår på et tidspunkt et skarpt sving til venstre, og snart når man huset med stråtag og Naturstyrelsens bom og indkørselsforbud. Her:
http://maps.google.dk/?ll=57.07093,8.874013&spn=0.011373,0.024011&t=h&z=16&vpsrc=6

Parkér ved det hvide hus. Fuglen holdt til omkring bunkerne af fældede træer tæt på huset samt i det fældede område vest for huset.
Held og lykke til alle imorgen.

1 kommentar: