søndag den 24. marts 2013

Kaspisk look alike

Well, jeg må jo være ærlig og fortælle at jeg bestemte denne fugl til Kaspisk Måge i fredags på Hanstholm Havn. Ikke til at starte med, da den blot stod og så spændende ud, med sit mørke øje og lange hånd hvor 6 sorte håndsvingfjer var synlige bag tertialerne, hvilket er usædvanligt for sølvmåge.
Den Kaspiske type. Bemærk mørkt øje og lang sort hånd, med seks synlige håndsvingfjer.

Umiddelbart en fornuftig håndsvingfjerstegning, idet den viser sort bånd på P5 og hvad man kunne tolke som lange lyse tunger i håndsvingfjerene. Dog er de lyse tunger tilsyneladende ikke lange nok i de yderste håndsvingfjer. Den hvide tegning på P10 er brudt, hvilket ikke er helt typisk for Kaspisk Måge. Bemærk i øvrigt at vingetegningen i høj grad matcher samme hos vores "amerikanske kandidat".
Jeg har det dog altid sådan med Kaspiske Måger at jeg vil se den nøjagtige håndsvingfjerstegning på en udbredt vinge, hvis jeg ikke føler mig 100 % sikker og da den lettede var tilkaldte John Kyed og jeg klar med kameraerne. Billederne viste et sort bånd på P5 og lange lyse tunger i håndsvingfjerene. Dermed følte jeg mig sikker nok på bestemmelsen til Kaspisk Måge. John opdagede desuden at den var ringmærket. Wow fedt - en ringmærket Kaspisk i Hanstholm! Nu kunne vi endda finde ud af, hvor den stammede fra. Dyrt.
Fint sort ring...på nogle ikke særligt høje ben, hvilket også forstyrrede mig i felten.

Et opkald til Mikkel Lausten på Zoologisk Museum var hurtig service idet han straks tastede data ind i databasen og fortalte at der ville ligge en email til mig med funddata når jeg kom hjem.
Ret spændt åbnede jeg min indbakke ved hjemkomsten og jeg må indrømme at jeg blev ret overrasket. Data var som følger:

CR-Code Black ring with white code: J0468 LBNW(J0468);RBM
Ringing Centre Stavanger Museum (Norway) Ring number FA30818
Species Herring Gull  Larus argentatus
Sex Unknown Sexing Method Unknown or plumage Age Pullus Date 01.07 2009 (--:--) Accurate to the day
Place Herreholmen, Lyngdal, Vest-Agder, Norway - 58°02'02"N 006°57'51"E Condition Alive and probably healthy and released by a ringer
Circumstances Intentionally by man - other means (includes trapped, poisoned, ring number read in field etc.). All captures (=ringing data) and recaptures (caught and released).
Hunted, trapped, poisoned intentionally by man (NB: not shot).
Ringer(s) Lorentzen, Nils Helge -


Fuglen var altså ringmærket som pullus i Norge og dermed formentlig en argentatus og er helt sikkert en 5K (4. vinter), hvilket forklarer det sorte bånd på næbbet og måske også den lidt usædvanlige vingetegning for en argentatus, således med brudt hvid tegning på P10 og lange sorte "bajonet-tegninger" i hånden.
Hvad der er yderligere interessant er at vingetegningen i høj grad matcher vingetegningen på den "amerikanske kandidat" som vi har gået og rodet med gennem hele vinteren, hvilket er tankevækkende. Jeg har fotograferet mange håndsvingfjerstegninger gennem vinteren og har endnu ikke fundet et perfekt match, før nu...men her er der dog ikke tale om en fuldt ud dragtudviklet fugl.

Bemærk at næbbets gonys virker for markant til en typisk Kaspisk samt at øjenringen er gul, hvilket aldrig ses hos Kaspisk. Havde øjet været lyst, havde man nok ikke studset over fuglen i samme grad.

Jeg sendte billederne, hvor man ikke kunne se at den var ringmærket, til "gull-heads´ne" Peter Maurus, Rune Sø og Kent Olsen for at høre, hvad deres umiddelbare tanke var. De svarede alle at den godt kunne ligne en Kaspisk men at der var noget galt - og at det måtte være en Sølvmåge. Kent påpegede også at den muligvis mangler en tertial, hvilket kunne forklare den meget lange hånd og fremhævede en række detaljer som jeg har skrevet under billedteksterne.
Endnu en gang en lærerig fugl, som blot understreger at alle detaljer skal være på plads ved problematiske fugle som denne.

Den Amerikanske kandidat er endnu på plads og er stadig slående på grund af sit grove udseende og den lange og mere sorte hånd. Se billederne herunder.
Peter de Knijff fra Holland, som skal foretage DNA-analysen, har netop meldt tilbage, at de er ved at gøre klar...
Den "amerikanske kandidat" til venstre, med grove hovedproportioner, kraftigt næb og "lang" sort hånd med små hvide pletter. Bemærk den mørke tegning omkring øjet.
Vingetegningerne, både over- og under.
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar