mandag den 17. februar 2014

Tundrasædgås vs. Skovsædgås vs. Kortnæbbet Gås

Jeg faldt idag over en større flok gæs, hvori der var to tundrasædgæs og en skovsædgås blandt de kortnæbbede.
Det gav en god mulighed for at sammenligne, og selv om der ikke er tale om de mest banebrydende kendetegn, da forskellene er velbeskrevet, er det altid fedt at se forskellene live, så ofte som muligt og det er ret sjældent at se de to sædgåsearter sammen heroppe.
Jeg synes ikke at størrelse kan bruges til særligt meget da der findes tundrasædgæs som enten er ret store eller ret små i forhold til især kortnæbbet gås. Forskelle i det generelle indtryk derimod (jizzet) er som regel tydeligt de to sædgåsearter imellem, hvor tundrasædgås virker både kompakt, ret korthalset og med kraftigt men relativt kort næb, oftest med begrænset orange. Skovsædgås virker lang, ganske slank, stor, langhalset og langnæbbet og som regel med meget orange på næbbet.
Tundrasædgås til venstre og skovsædgås til højre, i forgrunden af flokken. Bemærk jizzforskellene beskrevet ovenfor og at tundrasædgåsen i jizz ligger meget tæt på kortnæbbet gås.
Jeg har tit tænkt over, når jeg har fundet tundrasædgæs i flokke af kortnæbbede, at de er tydeligt mere langbenede i forhold til de kortnæbbede gæs. En karakter der deles af både tundra- og skovsædgæs.
Bemærk, især på billedet nedenfor, denne karakter. Denne fugl er tundrasædgås nummer to i denne flok. Bemærk også den ret store størrelse og næbbets proportioner.

2 kommentarer:

  1. Hej Henrik. Det er ikke meget, jeg ser til tundragæs, så min erfaring er begrænset. Men jeg har flere gange studset over beskrivelsen i f.eks. Fugle i felten, der siger, at tundragæs har mørkere hoved end tajgagæs. Min oplevelse er ofte stik modsat! Se f.eks. denne gås fra Porsmose/Røde Bro: http://faxefugle.blogspot.dk/2014/02/masser-af-gs-i-mosen.html. Det kan selvfølgelig være fordi, jeg bestemmer gåsen forkert, men jeg får faktisk lidt den samme fornemmelse, når jeg ser dine billeder. Mvh. Torben, Haslev

    SvarSlet
  2. Hej Torben. Tak for en interessant kommentar. På billederne kunne det se ud til at du har ret. Det er noget jeg vil prøve at tjekke op på i felten når jeg får chancen. Spændende. Tak igen.
    Bedste hilsener
    Henrik

    SvarSlet