tirsdag den 6. maj 2014

Er thorshanen en han eller hun?

Det gav et gip i mig da jeg forleden opdagede en thorshane som svømmede rundt mellem rødben, hættemåger og klyder på Limfjordssiden af Bygholmdæmningen.
Fundet udgør det 5. for Vejlerne (heraf dog en i Lønnerup Fjord) og er tredie forårsfund i området.
Den aktuelle fugl.
Men er det en han eller hun?
Ved udmeldingen skrev jeg han i sommerdragt eller hun i overgangsdragt. Efter at have set fuglen i bedre lys, bl.a. igår hvor ovenstående billede er taget, føler jeg mig sikker på at det drejer sig om en hun. Det bygger jeg  på den skarpt afsatte hvide hovedtegning. Bemærk hvordan den er skarpt afsat mod den mørke pande samt at øjet sidder frit i det hvide felt. Det hvide område er betydeligt mere diffust afsat på hanner, hvilket egentlig bedst forklares ud fra nedenstående fotos som alle er taget på Svalbard i 2012 og 2013.
Thorshane er en klar CMF (Cosmic Mind Fucker) og jeg glæder mig til gensynet med Svalbard den kommende sommer.
Den aktuelle Vejlerfugl mangler endnu at fælde en del af bryst- og issefjerene, men raster nu på tredie dag. Man kunne håbe at den bliver så tilpas længe at den fælder færdig hernede.Nu må vi se...
Fuglen ses typisk udfor Km31,8 - Km32.
Hun. Bemærk de skarpt afsatte hovedtegninger.
Ditto.
Han (øverst...). Bemærk især de mere diffust afsatte hovedtegninger, hvor øjet ikke sidder helt frit i det hvide. Denne karakter ses i stedet på hunnen (nederst...).
Han. Bemærk især den diffust afsatte hvide tegning i hovedet, hvor øjet ikke sidder frit.
Samme han og samme kommentar.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar