torsdag den 29. oktober 2015

Sibirisk gransanger

I mandags fandt jeg en sibirisk gransanger i buskene langs Øster Landkanal, altså inde i reservatet. Den sang, hvilket overraskede mig, og sangen var tillige spøjs. En vis "gransangerklang" var tydelig nok, men der var også noget langsom lundsanger over den. Kaldet var det velkendte kyllingekald og den kaldte meget flittigt og ytrede kun denne type kald. Udseende var også typisk: Distinkt øjenbrynsstribe i et ellers gråt helhedsindtryk af oversiden. Eneste grønlige var yderfanerne på svingfjerene. Undersiden var nærmest hvid og til denne stod de sorte ben og det helt sorte næb i tydelig kontrast. Jeg brugte ikke tiden på at få billeder af fuglen, men koncentrerede mig om at få optaget stemmen og sangen. Begge kan høres på min video på denne adresse:
https://www.youtube.com/watch?v=NFEaTRX3IWM

Ellers er det jo fedt at være tilbage i dette formidable vådområde. I øjeblikket kan man nyde rørskovens flotte farver og frøsætningen som i den grad får gang i store flokke af skægmejser. Mange steder kan man opleve den særegne "højflugt", hvor store og små flokke flyver højt til vejrs og derefter dumper ned igen i høj fart.
Rørskoven i efterårsflor.
Skægmejser i højflugt.
Ellers byder området i øjeblikket på meget store hjejleflokke flere steder i landskabet (forleden var der 21000 på Bygholmengen), sølvhejrer, pæne flokke af særligt bramgæs, rødhalset gås i området mellem Lønnerup Fjord og Sennels, en del vandrefalke og meget andet.

Bramgæs på Bygholmengen.
To sølvhejrer på morgenkvisten.
I Hanstholm har jeg lusket et par gange uden at se noget af betydning i fyrhaverne, men ved åen fandt jeg forleden en vandstær, hvilket ikke er hverdagskost og så var der gang i en sand sorthovedet måge bonanza ved Roshage i mandags. I alt 2 adulte, 3 2K og en 1K fouragerede i brændingen ved molen i mandags.
2 2K sorthovedede. Den flotteste dragt.

To hættemåger og adult sorthovedet måge.
Hættemåge og adult sorthovedet måge.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar