onsdag den 27. februar 2013

Største forekomst af tundrasædgæs i Thy

Den 6. februar var jeg forbi Ørum Sø efter et besøg på Agger Tange. På den brede halvø på østsiden af søen var der mange fugle, bl.a. 76 store regnspover og masser af gæs. Mellem disse går en gruppe på 42 sædgæs. De virker kompakte og meget ensartede i næbtegninger, således mørknæbbede med et smalt orange bånd nær spidsen. Kun to fugle har lidt mere orange. Afstanden er dog stor, men jeg synes de ligner tundrasædgæs. Nu er det bare det at jeg står i Thy - et af de vigtigste områder for en særlig bestand af skovsædgæs og hvor man højst ser nogle få tundrasædgæs i flokkene af kortnæbbede gæs. Jeg synes dog at skovsædgæs virker meget mere blandede i næbtegninger og frem for alt med et udpræget orange indtryk af de mange næbtegninger, men jeg turde allige vel ikke at slå til da afstanden var for stor. Oven i hatten blandede et par havørne sig i legen og fik alt til at lette.
Nogle dage senere kom lokale Erling Andersen forbi og så dem bedre og konstaterede at det vitterligt var tundrasædgæs.
Det fik mig til at opsøge stedet igen igår, den 26. februar, og i nordenden stod flokken nu kompakt og under perfekte forhold så de kunne bestemmes sikkert til tundrasædgæs. Der var imidlertid rigtig mange og da fintællingen var forbi sagde resultatet 96!, hvilket er en uhørt stor flok heroppe og som sagt den største forekomst nogensinde i Thy. Desuden bød lokaliteten på bl.a. 38 blisgæs og 7 pibesvaner.
En del af de 96 tundrasædgæs i Ørum Sø. Klik for større billede.
 

 
Til sammenligning faldt jeg over en mindre flok skovsædgæs i Hjardemål Klit forleden. Bemærk proportioner og det overordnede indtryk af meget mere varierende næbtegninger, typisk med meget orange.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar