onsdag den 22. maj 2013

Skagen

I kraft af at vi i firmaet ikke har nogle "udenbys"-opgaver gennem maj måned, har det været en stor glæde at kunne koncentrere mig næsten 100% om Vejlerne, næsten vel at mærke. For samtidig betyder det også at det giver muligheder for at kunne dyrke Skagen på vejrudsigter og, frem for alt, at tilbringe hele dage deroppe. Det har jeg ikke prøvet i flere år, men i dette forår er det blevet til foreløbig tre hele dage deroppe. I forbindelse med pinsen tilbragte jeg fredag og lørdag deroppe. Dagene var gode med mange rigtige Skagen-highlights; således i alt 4 biædere, 2 piroler, steppehøg, mange hvepsevåger, pænt med lærkefalke og så et massivt træk af gul vipstjert med ca. 8000 på de to dage. Biæderne var delt op i tre og en, hvor de tre underholdte hele fredagen med 6 besøg på Grenen. Om fredagen twitchede vi en lille fluesnapper som blev fundet langs sandormssporet og om lørdagen fangede Rolf to på samme runde i forbindelse med ringmærkning. To hortulaner var ikke medgørlige om fredagen, men om lørdagen trak en forbi morgenobsen. Jeg var ret tilfreds med at finde og melde denne art, før Rolf, denne morgen.
Hvepsevågerne kom ekstremt smukt, krybende i landskabet og lavt i klitterne og det samme gjaldt steppehøgen, som arbejdede sig tættere og tættere på og til sidst passerede os i nærmeste klitrække. Vi så samme fugl både fredag og lørdag, men den blev meldt som sikker ny fugl om lørdagen. Det er jeg dog ikke enig i.
Så var der jo også piberen som af mange blev meldt som rødstrubet piber og indrømmet; jeg var ved at være arbejdet varm til at godtage den som rødstrubet, indtil ABK meldte klart ud at der var tale om en engpiber. Hmm, ok, øjenbrynsstriben var måske ikke så tydelig alligevel, bjælkerne på ryggen måtte nok gerne være tydeligere og pludselig lignede den ret godt en engpiber, hvilket blev bekræftet af kaldet langt om længe. Den var dog markant markeret på brystet af brede pletter og struben var en anelse beigetonet i forhold til den mere gråtonede hvide underside. Men engpiber var det.
Alt i alt nogle herlige dage på toppen af Danmark. Jeg håber på at kunne nå et par dage mere, inden sæsonen er slut. Nu må vi se...
Steppehøg på vej, et herligt syn!

Steppehøg i særklasse! 2K han i øvrigt. Billedet er taget fredag, men lørdag dukkede en fugl op som blev bestemt til et nyt eksemplar. Deri er jeg ikke enig. Sammenlign med dette billede fra om lørdagen. Jeg mener det er det samme individ.

Hvepsevåge hun, lavt i klitterne.

Hvepsevåge han.

Samme individ.

Hvepsevåge, han, mørk type.

Rolf Christensen (t.v.) og John Kyed, gør klar til forevisning af to ringmærkede lille fluesnapper.

Den omdiskuterede piber (også på de næste 4 billeder) som viste sig at være en engpiber.
 Der var ellers sat vand over til en rødstrubet...




 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar