tirsdag den 9. december 2014

Storartet fugleweekend

I fredags tog jeg til Sjælland til en forlænget weekend der var spækket med planer. Om fredagen skulle jeg i Zoologisk Museums skindsamling for bl.a. at studere skind af stor tornskade. Både den hjemlige excubitor men også den østlige homeyeri, men mere herom følger senere. Om lørdagen tog jeg med mine forældre på turné rundt på Sjælland efter halsbåndstroldand, dværgværling og amerikansk sortand i nævnte rækkefølge. Det lykkedes med dem alle, og vi havde meget fine observationer af alle tre. Dog var dværgværlingen i absolut særklasse, da den kunne opleves på ned til en meters afstand på et tidspunkt.
Om aftenen var jeg inviteret til juledruk v. Morten Kofoed og Andreas Bruun Kristensen. Her var mange soulmates samlet til god mad, røverhistorier, quizzer, kåringer, klapsalver og gale hændelser. Superfedt.
Af samme grund var søndagen dømt til sløvhed på sofaen, men om mandagen tog jeg, med mine forældre, påny på heldagstur til Skåne i forsøget på at få set de to spændende hits de har derovre p.t. Nemlig sortbrun and og plettet mudderklire.
Den sortbrune and var ny verdensart for mig og efter ca. 3 kilometers gang i et flot kystområde, fandt vi den endelig.
Anderledes skidt gik det med den plettede mudderklire da det ikke lykkedes trods positive meldinger tidligere på dagen.
Alt i alt en meget meget fin forlænget weekend, fyldt med gode fugle og spas.
Halsbåndstroldanden skulle findes mellem 2860 troldænder i Gurre Sø. Det var fedt for en Vejlerobservatør at bladre i så mange troldænder. De største dage heroppe beløber sig til 500 ex...
Halsbåndtroldanden (øverst i højre hjørne). Den hvide sele på venstre flanke virkede kortere og mere stump i aftegningen (mere trekantet) i forhold til denne på højre flanke.
Bemærk selens form og højde på højre flanke.
Fuglen lå det meste af tiden og sov, men når hovedet kom frem sås næbtegningerne og hovedformen meget fint.
Dværgværlingen på Sydhavnstippen var i særklasse.

Sortbrun and, han, Torekovs Rev, Skåne. Kontrasten mellem den mørke krop og det lyse hoved er meget påfaldende. Vingespejlet sås meget fint, ligesom hale og så var benfarven ekstremt slående mod den mørke krop. Det var en uventet stor oplevelse endelig at se denne art.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar