onsdag den 22. april 2015

Apriltotal

Igen kom en rigtig god totaltælling af Vejlerne i hus. Jeg foretog tællingen fredag og lørdag, og kunne på ny glæde mig over store mængder af fugle i reservatet. Vandstanden på Bygholmengen er højere i forhold til de seneste mange år på dette tidspunkt, og fuglene kvitterer med store mængder, ikke kun trækfuglene, men også ynglefuglene.
Blåhalsene sætter sit præg visse steder, med deres markante sang. Dens indvandring til området er et yderst behageligt indslag.
Begge dages morgener var næsten vindstille, hvor jeg fik styr på mange af områdets rørdrummer, lidt blåhalse, trompeterende traner og hylende gråstrubede lappedykkere. Samtidig stresser man lidt over at man godt ved at Arup Vejle og Bygholmengen huser store mængder fugle som man jo godt vil have styr på i godt lys og inden varmeflimmeren for alvor sætter ind.
Tilmed fik jeg undervejs et spændende opkald fra Helge Røjle, aka phylloscopusløberen, som på en løbetur havde studset over en fuglesang som måske kom fra en iberisk gransanger! Opkaldet skete samtidig med at jeg var ved at melde en amerikansk krikand ud, som jeg netop havde fundet i Østerild Fjord, så det var et ret hektisk øjeblik.
Jeg opsøgte straks den spændende sanger som sang aktivt, men jeg skriver mere om den i et separat indlæg.
Den amerikanske krikand i Østerild Fjord ligger rigtig godt.
I flugt. Bemærk det overvejende orange vingebånd over vingespejlet.
Udover glæden ved at konstatere nye årsarter som svaler, hvidklire, svaleklire mm., var der mange spændende arter på tællingen. På Bygholmengen fandt jeg to rødhalsede gæs i en stor flok bramgæs. De gik først på stor afstand, men en havørn fik dem alle på vingerne, og de to rødhalsede gæs gik derefter tæt op ad Østsøen, og var et meget flot syn.
De mest markante arter var bramgås og krikand, med hver over 10.000 eksemplarer. Mere nøjagtigt 10.490 bramgæs og 10.345 krikænder, hvor særligt sidstnævnte udgør et meget stort forårstal. 2329 pibeænder er også pænt.
Udover disse blev der også set og talt 6 vandrefalke, 1 sølvhejre, 24 skestorke, 1 dværgfalk, 9 sydlige blåhalse, 2 nilgæs og altså 1 amerikansk krikand, 2 rødhalsede gæs og 1 havørn.
Endnu en kanontotal i de wældige Vejler...
De to rødhalsede gæs på Bygholmengen så storartede ud i landskabet.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar