lørdag den 9. maj 2015

Albatross!

Jeg var til stede i Skagen sidste år på dagen, hvor den sortbrynede albatros blev set første gang. Vi var en gruppe birdere som havde besluttet os for at spise sammen på en restaurant i byen. Jeg ved ikke hvad der var mest overraskende; meldingen om albatrossen fra Jimmy Skat Hansen eller at Rolf Christensen flåede 1000 kroner op af lommen og betalte for os allesammen...

Det skulle selvfølgelig gå stærkt og takket være Rolfs beslutning var vi meget hurtigt ude på Grenen og spejde efter albatrossen. Det blev imidlertid ved håbet da den var over alle bjerge og endda blev meldt fra den svenske vestkyst senere på aftenen.

At den så kom igen dagen efter og fløj over land over Ellekrattet, var nok alligevel den største overraskelse, men der var jeg på arbejde i Sæby... Og da den kom igen om sommeren og endda blev fundet siddende på molen i Hirtshals, sad jeg på en cafe på Öland og nød sommervejret og sommerferien med familien.

Siden da har den ofte været på vores læber. Mange er de timer, hvor man har været på havobs og set efter havfugle og haft den som det ultimative, men også surrealistiske håb, midt i glæden over skråper, sabinemåger og stormsvaler. Håbet blev kun større af at den igen i år dukkede op på Helgoland, hvor den også sidste år tog ophold og alle håbede på en reprise fra sidste år, hvor den, som fortalt, gæstede Danmark i flere omgange.

I torsdags bippede det ultimative, surrealistiske håb så ud på telefonen! Lars Paaby havde fundet den sortbrynede albatros, rastende på molen i Hirtshals.
Jeg var på totaltælling i Vejlerne og stod ved Dykkerslusen. Der var ikke mange betænkeligheder - jeg skulle afsted og det var med det samme. Martin Lund havde også hørt om det og ham samlede jeg op ved Vestsøen og godt og vel halvanden time senere kunne vi i selskab med mange andre stå og nyde vores første albatros i Danmark.

Storartet!
Sortbrynet albatros, Hirtshals.
Efter godt og vel halvanden times tid lettede den klokken ca. 12:20 og efter en lille pause på vandet fløj den nord og forsvandt.
Et storartet syn over havet.
Kyed ankommer og krydser hans art nummer 420 i DK.
Jørgen Kabel i teleskop- og kameraskoven...
Dagens mand, Lars Paaby.
Samtidig var albatrossen kulminationen på nogle heftige dage. Da jeg senere samme aften kunne se tilbage på totaltællingen i Vejlerne  (som jeg genoptog efter besøget i Hirtshals) var det med et tilfreds smil på læben over fund af et par hvidøjede ænder i Kogleakssøen onsdag morgen og da jeg senere samme aften tjekkede op på dem fandt jeg en thorshøne i sommerdragt samme sted. Det var et fantastisk syn da den lå omgivet af sorthalsede lappedykkere og havde fiskende sortterner omkring ørene...
De hvidøjede ænder fra Kogleakssøen.
En blishøne jager hannen væk, bemærk det meget brede og hvide vingebånd.
Deudover gav totalen de to rødhalsede gæs som også blev set på totaltællingen i april og af gode tal blev det bl.a. til 14.765 bramgæs, 89 traner, 244 tinksmede, 136 lysbugede knortegæs, 4 havørne og 3 vandrefalke.
En del af Vejlernes mange traner.
Vi er spændte på om klyderne snart etablerer sig for alvor. Totaltællingen viste at der endnu er potentiale for 48 par på Bygholmengen, men kun får har etableret sig.
Dværgmåge. Det bliver spændende at følge om de etablerer sig. Op til 6 adulte fugle er set i Kogleakssøen, som er Danmarks eneste yngleplads for arten.
Umiskendelige skestorkesilhouetter i skumringen, ca. tre kvarter efter solnedgang.
Vejlerne fortsætter altså sin bonanza af gode fugle og store mængder. Det er en fornøjelse at være en del af!
På totalen stødte jeg også på denne meget mørkhovede thunbergi. Bemærk den svage gråblå tone i nakke og den bageste del af issen.
Samme kommentar...


Ingen kommentarer:

Send en kommentar