tirsdag den 27. september 2011

Bryn på Bulbjerg

Op tidligt (- om tirsdagen skal jeg nemlig ikke aflevere børn -) og birde. Især de mange hvidbrynede dagen i forvejen fik mig til at satse på Hanstholm. Efter godt 2 timers lusk var resultatet relativt magert, med 21 gransangere som det bedste.

En flot dag i det nordvestjyske.
Det flotte vejr bragte mig naturligvis til Vejlerne, hvor jeg dyrkede de Østlige Vejler, intensivt. Her var der godt. Bl.a. 44 skestorke, sølvhejre, islandsk stor kobbersneppe, mandarinand, 103 traner, 4 vandrefalke, 1 havørn og i alt 4420 kortnæbbede gæs på Bygholmengen. Sølvhejren gik ved Krapdiget og mandarinanden ligger sammen med gråænder, akkurat øst for Vestsøen.

De kortnæbbede vælter ind.
I Selbjerg Vejle sad en fed Duehøg (ad.) i en af buskene og i Hanvejle endnu 2 sorthalsede lappedykkere samt 1 nordisk og 8 lille ditto.
Videre til Bulbjerg som jeg de senere år har dyrket lidt lusk ved. Især det sidste egekrat som ligger i skovkanten akkurat inden skoven slutter ud mod heden, har været giftigt. Idag nåede jeg kun lige akkurat at stige ud af bilen og lukke døren da et fint kald fra hvidbrynet løvsanger nåede mine ører. Kanon. en kaldte en del, men var svær at få at se. Flere gange fik jeg dog set den rigtig godt. Den bevægede sig frem og tilbage i egekrattet, men efter ca. 1½ time fløj den ud i nogle buske på heden, hvor jeg med overraskende besvær også så den flere gange, men pludselig sank den i jorden og forsvandt for mig.

Bryn på Bulbjerg...
Det er anden gang der ses bryn på Bulbjerg. For to år siden, nærmest på dato, sad den første i selvsamme egekrat.
Bulbjerg gav i øvrigt også en noget sen broget fluesnapper, 6 gransangere og 2 sortstrubede bynkefugle.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar