tirsdag den 27. november 2012

Godlewskii

Jeg havde den fornøjelse, i søndags, at opleve Mongolsk Piber i Skagen. Der var dagen i forvejen meldt to fugle ud, men holdningen til en sikker bestemmelse var ret forskellig mellem de fuglekiggere der havde set dem. Fornemmelsen var hos de fleste, at  der var tale om mongolske pibere, men der herskede tillige et gran usikkerhed. Billeder som kunne ses på netfugl udløste kommentarer, som talte for mongolsk piber, og alt i alt bestemte jeg mig for at drage til Skagen for at tage bestemmelsesudfordringen op og prøve at se om man kunne bidrage til noget. Jeg følte mig rimeligt sikker på at der var tale om Mongolsk Piber, men synes også det var svært at blive helt sikker på billederne.
Jeg to derop med Rune ("Hulrune") Sø Neergaard og hans far Mogens.
Ved ankomst var flere lokale og tilrejsende birdere igang, men der gik det meste af en time før der endelig blev fundet en af de aktuelle fugle. Forholdene var dårlige på grund af en stærk blæst og på trods af at vi havde fuglen frit fremme (ganske vist på ret stor afstand) var det kun muligt at få et indtryk af jizz samt konstatere at issen var tætstribet og at ryggen var meget velmarkeret. Alt i alt var indtrykkene rigtig gode, men endnu var det svært at være helt sikker.
Kampen på bedre observationer fortsatte og vi kæmpede bravt, men vi blev ikke begunstiget af gode betingelser. Indtrykket af de mange flyvninger var ganske slående idet fuglen var tydeligt mere korthalet end vores normale indtryk af Storpiber - og efter et stykke tid hørte vi kaldet flere gange - noget jeg opfattede i retning af "chip", med en klang henad skovspurv og somme tider ret hurtigt gentaget to eller flere gange efter hinanden. Ikke en eneste gang hørtes et storpiberkald.
Ved to tilfælde så vi to identiske fugle, jizzmæssigt, flyve sammen, men desværre så vi dem ikke gå på jorden, hvor vi kunne have konstateret dragtkarakterer.

Imidlertid lykkes det ved et svineheld at have den ene fugl gående frit fremme i ca. 15 sekunder, hvor jeg fik fyret en del billeder af. Desværre var mit kamera indstillet forkert, hvorfor flere af billederne er let rystede, men alt i alt godtgjorde billederne en sikker bestemmelse til Mongolsk Piber.
Bemærk det "lille-næbbede", højbenede, korthalede og mere horisontale jizz.

Bemærk den meget markerede ryg, tætstribede isse og så kan man ane en ret kort bagklo.

Bemærk at halen virker kort og er løftet højt over jorden, samt at næbbet er højt ved basis og jævnt tilspidset.

Bemærk det distinkt tegnede bryst, den tætstribede isse, ret korte hale og varmt tonet underside.

Bemærk indtrykket af et lille næb, som er tilspidset samt de mellemste dækfjer med brede centre.

 
Alt i alt en rigtig fin dag med spændende bestemmelsesmæssige udfordringer som heldigvis blev løst tilfredsstillende. Virkelig en dag, hvor man lærte meget.

Nu er det ikke noget hemmelighed at jeg og Thomas Varto Nielsen claimede en Mongolsk Piber i Vejlerne tilbage i 1999.
Dengang bestemte vi den på baggrund af bl.a. varm underside, stribet ryg og isse, svag malarstribe, et kald som vi opfattede som svagere end hos Storpiber og så oplevede vi ikke halen som rigtig lang.
Senere måtte vi indse at der var tale om en storpiber, hvorfor den naturligvis blev forkastet som Mongolsk Piber, som den ellers oprindeligt var godkendt som.
At den var mere smånæbbet og med en varmt tonet underside i forhold til en "normal" richardi Storpiber vil jeg dog stadig holde fast i og jeg synes den er overordentlig interessant i forhold til bestemmelse af Mongolsk Piber, hvorfor jeg bringer billederne herunder. Alle billederne er taget af Thomas Varto Nielsen.
Bemærk i forhold til billederne af den aktuelle Mongolske Piber fra Skagen at:

- Den mørke streg over øjenbrynsstriben står frem som den tydeligste tegning på issen, hvilket er typisk for Storpiber.
- Næbbet er ganske vist ret lille i indtrykket, men man oplever det som for langt og ikke tilstrækkeligt højbaset og tilspidset.
- Ryggen er stribet, men ikke lige så markant og sort som hos Mongolsk Piber.
- Halen virker for lang i forhold til den aktuelle Mongolske Piber i Skagen og giver næsten indtryk af at den "slæber" henad jorden.
- Men bemærk også det generelle jizz som, på mig, endnu virker ganske smånæbbet, men hvor det generelle indtryk alligevel ikke er tilstækkeligt "småpiberagtigt" (sammenlign f.eks. med det øverste billede af Skagens aktuelle mongolske Piber). Bemærk imidlertid også den meget varmt tonede underside.



    

Ingen kommentarer:

Send en kommentar