mandag den 30. marts 2015

Vanedannende Vejler

Det er flere år siden at jeg har oplevet Vejlerne så gode. Relativt høje vandstande er en af kilderne til de mange fugle og alle stemningerne med tågemorgener, paukende rørdrummer, trompeterende traner, spillende store kobbersnepper og tumlende viber er stærkt vanedannende. Derudover er der mængderne som skaber et mylder - store hjejle- og stæreflokke, svømmeænder i smukke dragter og store gåseflokke.
Tågemorgen forleden ved Lund Fjord. Kan I fornemme koret af paukende rørdrummer?
Den seneste totaltælling afslørede mere end 14.000 svømmeænder i reservatet, deriblandt 7500 krikænder, 5150 pibeænder og 600 spidsænder og jeg har brugt mange timer fordelt over mange dage på at kigge dem igennem efter sjældne arter og derfor føltes det lidt som en triumf da jeg forleden fandt en amerikansk krikand ca. 300 meter sydvest for Kraptårnet.
På et tidspunkt var der to sølvhejrer, men den ene er tilsyneladende forsvundet, eller er den blot gået igang med at bygge rede et sted?
Skestorkene ser vi mere og mere til i hele området. Igår så jeg f.eks. fem i en flok over min have da jeg talte i telefon. Det er fedt at bo midt i Vejlerne!
Mængderne af blandede svømmeænder er en fornøjelse at tjekke igennem. Her er hyggelig divers mængde, hvor også en flok store kobbersnepper har blandet sig.
Engenes sjapvand er yderst vigtigt og tiltrækker mange fugle. Arup Vejle.
En sølvhejre holder til endnu på Bygholmengen. Den har gult næb, men dens egretter på ryggen er begyndt at udvikle sig, ligesom at den øverste del af benene er begyndt at blive gullige. Forhåbentlig ser vi den inden længe i fuld yngledragt.
Ynglefuglearbejdet har været koncentreret meget omkring rørdrum og trane her i marts, udover at have et vågent øje på hættemåger, skestorke, gråstrubede lappedykkere og andet.
En foreløbig status på antallet af paukende rørdrummer lyder på 80 eksemplarer, hvoraf de 19 står i Selbjerg Vejle, 20 i Bygholms Nordlige Rørskov og 21 i Tømmerby Fjord. Jeg registrerede 99 i 2014. Af traner har jeg registreret 6 territorier som er sikre (dvs. som er kortlagt gentagne gange), mens der er i al fald 4 andre potentielle. Det vil nærmeste fremtid vise om der er hold i. Der var 11 traneterritorier i både 2013 og 2014.
Nu starter april lige om lidt og jeg kan se frem til denne måned, hvor et væld af nye trækfugle dukker op. Ofte kulminerer krikand i april og det bliver meget spændende at se hvad totaltællingen i denne måned giver.
Første kvartal har været med udmærkede krydderier i form af rødhalset gås, 2 dværggæs, grønlandsk blisgås, 2 sølvhejrer og amerikansk krikand. Herligt. Det bliver spændende at se hvad andet kvartal byder på...
Vejlernes nye rørskovsgræsser, kronhjorten, i sit rette element.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar