søndag den 9. januar 2011

Biebzra og Vandsangere

Fugletårnet for enden af ruten Grobla Honczarowska. Herfra sås og hørtes 12 Vandsangere.
Biebzrasumpene i det østlige Polen er et enestående naturområde. I forbindelse med sommerferien besøgte jeg og min familie området sommeren 2010.
En del af forvaltningen af området foregår ved hjælp af gammeldags metoder. F.eks. slås en meget stor del af området med le og hvert år samles en stor del af lokale bønder og slår kollektivt sumpene for at de ikke vokser til i tagrør. Forvaltningen er især sat i værk på grund af områdets store bestand af Vandsanger. Bestanden er den største i Europa og sikkert også en af de nemmest tilgængelige idet der, også som en del af vandsangerprojektet, er etableret fugletårne, bræddestier ud i området og observationsplatforme.
Således er området meget mere tilgængeligt i forhold til 1994 da jeg sidst besøgte området (og kun så een Vandsanger!).


Vandsanger, Dluga Luka, 12/7 2010.
Vandsangere kunne nu ses og høres på flere lokaliteter i området. Således fandt jeg arten på 5 lokaliteter i dagene 10-13/7, hvor de endnu var meget sangaktive i morgen- og aftentimerne. I alt så og hørte jeg 31 Vandsangere i de dage, hvor især ruterne Grobla Honczarowska og Dluga Luka var gode. Begge ruter fører ud i den sydlige del af området, kaldet Bagno Lawki.
Andre gode arter i løbet af dagene var bl.a. 2 Store Skrigeørne, alle tre moseterner (hvor Hvidvinget Terne var særdeles talrig), 1 Citronvipstjert, 1 Dværghejre, 1 Tredækker og meget andet.

Vandsanger, Dluga Luka, 12/7 2010.
Biebzra huser Polens tætteste bestand af Elg. Dluga Luka 12/7 2010.

Stor Skrigeørn, adult, i vandsangerland Grobla Honczarowska 11/7 2010.

Hvidvinget Terne var særdeles talrig. Bl.a. sås 1500 11/7 2010.
Skulle man få lyst til at besøge området vil jeg gerne tilbyde udlån af kort og uddeling af fifs og ideer.
Kontakt mig på hhn@ornit.dk

Ingen kommentarer:

Send en kommentar