fredag den 27. april 2012

Rødhalset x knortegås...

I forbindelse med ynglefuglearbejde i Vadehavet faldt jeg igår over denne afvigende "knortegås" ved Sneum, syd for Esbjerg. I håndkikkert var min første tanke en ung sortbuget knortegås, hvorfor jeg sprang ned i bilen efter kameraet.
Et ekstra kig afslørede imidlertid at noget var galt - således var halstegningen meget afvigende, fuglen var mindre - og et ekstra detaljeret kig afslørede at der i hovedet var en svagt afsat lys kant rundt om kinden, hovedet var mere fladt i issen og fuglen havde indimellem en statur mindende om rødhalset gås!
Jeg følte mig ret sikker på at der kunne være tale om en hybrid mellem rødhalset - og knortegås!
Jeg kontaktede Jens Thalund som, da jeg sagde at jeg havde en underlig knortegås, begyndte at beskrive fuglen perfekt. Det viste sig at han havde haft den 14 dage i forvejen og havde tillige en mening om at det kunne være en rødhalset gåsehybrid.
Meget overraskende havde Eva Foss Henriksen lagt en collage af billeder på her stort set samtidig med at jeg observerede fuglen. Det drejer sig tydeligvis om samme fugl, men hun har fotograferet den på Mandø tilbage til 3. april.
Jeg tror på at bestemmelsen til hybrid mellem knorte- og rødhalset gås holder. Døm selv.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar